Equestriancrew

Iris, Savannah, Erica & Laura

Krut i DS 8/5-12

Publicerad 2012-05-09 20:08:41 i Erica - Hästar,

Har lugnat ner mig så pass skapligt nu att jag iallafall kan skriva ett ordentligt inlägg.
-
Igår i DS så red jag Krut i första gruppen, vart inte så förvånad då jag vet att Lillis vill att vi ska öva till KM på söndag. Fixade lilla Kruten och gick in till ridhuset för att hoppa upp och skritta fram. Redan från början så såg jag till att han var väl framme för skänkeln. Att han kunde gå på lite men också kunna samla ihop skritten, vilket han lyssnade bra på! Tänkte även mycket på att komma bak i sadeln då han har en dressyrsadel, jag och dressyrsadlar passar verkligen inte ihop. Mina skänklar hamnar överdrivet långt bak och jag kommer inte direkt ner och får alltså ingen takt alls.
-
Började trava efter vi hade skrittat fram och bytt varv, samma sak här. Mycket tempo växlingar, även att jag kunde skänkla på honom sen släppa ner skänkeln och rida i det men han skulle hålla takten och inte dempa ner tempot. Red omväxlande fyrkanspåret, omväxlande volterna. Böjde igenom honom ordentligt i volterna. Fattade galopp efter ett tag och fick se till att han inte blev för låg i nacken och för lång samtidigt samla ihop galoppen så han inte sprang iväg. Gav ett resultat efter ett tag.
-
Arbetstraven var bättre idag, kom ner mer i sadeln vilket jag inte gjorde igår. Fick ihop honom stundvis och fick takt i traven. Vilken känsla! Dock när vi skulle länga på traven och komma in i ökad trav släppte jag iväg honom alldeles för mycket, vilket gjorde att han blev lång och slö. Prövade igen sen och den vart definitivt bättre, fast han lägger av efter kanske halva diagonalen. Så det måste jag fixa till på söndag. Måste även bli stadigare i handen.
-
Lillis kommentar: Bra ridet, men det är en annan häst än Zidane. Du måste hela tiden peppa upp honom och göra ordentliga fattningar. Är du slö i din ridning kommer han också att vara det. Så du måste göra ordentliga tempoväxlingar. Tänk också på att han inte får bli för lång utan korta upp honom så har du det. Mycket bra ridet!


Har ingen bild på Krut så ni får en bild på Fanny-Madonna, Iris-Grantorino och mig-Zidane♥

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela