Equestriancrew

Iris, Savannah, Erica & Laura

Indy 25/4-12

Publicerad 2012-04-25 22:30:17 i Iris - Hästar,

Red istället för Rosi kl åtta till nio idag på Indy. Jag var väldigt taggad innan eftersom jag skulle få rida med de nya sporrarna, och såklart bara för att det var Indy!

Vi började rida fram och då var han väldigt framåt, men lite stel i sidorna. Så började jobba med att mjuka upp honom, ställa och böja. Efter ett litet tag hade han lossat och då fokuserade jag mig på att han skulle svara direkt på mina hjälper. Gjorde lite tempoväxlingar på långsidorna och det funkade hyfsat bra. Han hade ett bra grundtempo, men svarade typ långt efter mina hjälper. Det fick vi alltså jobba på lite med, och tillslut blev det bättre.
I galoppen blir han lätt väldigt låg, och bakom hand, så fick lyfta upp honom lite, men efter några gånger bärde han sig iaf ganska bra.



Efter skrittpausen gjorde vi lite övergångar, bågar och skänkelvikningar. Övergångerna blev ganska bra. Han slår sig lite fri i övergången, så där gäller det att jag är stadig och driver framåt.
Vi började med att göra bågar på långsidorna, ca 2-3 st, och ställde och formade. Han var lite bakom och lite seg, men då lyfte jag upp honom några gånger och drev framåt, så löste det sig nästan lite av sig själv.
Sedan började vi med en stor båge på långsidan, där vi skulle rida skänkelvikning tillbaka till långsidan. Han var lite seg i början, men det blev bättre ganska fort och då behövde jag koncentrera mig på att han inte skulle ställa åt fel håll. Han böjer halsen i skänkelvikningarna, vilket är grymt irriterande. Så man får jobba jätte mycket med yttertygeln. Några skänkelvikningar blev bra iaf.
Sen började vi jobba galopp på volterna, och där var det samma sak som i traven. Jag behövde lyfta upp honom, och sen måste jag lätta på handen precis efter jag har lyft honom. Jätte jobbigt, men jag fick till det rätt så bra till slut.

Är riktigt nöjd idag! Sporrarna gjorde nog susens, då jag fick ett helt annat tryck i honom och han fick ett såå mycket finare steg. Det jag ska jobba med är att få honom att bära sig själv, så att han inte går bakom hand eller blir för låg. Någon som har något tips?
Ska också jobba lite med skänkelvikningarna, så att han inte böjer halsen, utan går rakt.





Här ser man att jag måste "lyfta upp honom" och driva framåt

Kommentarer

Postat av: fanny

Publicerad 2012-04-26 10:52:11

fina bilder! :)

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela