Equestriancrew

Iris, Savannah, Erica & Laura

Indy pass 1 16/6-12

Publicerad 2012-06-16 21:57:49 i Iris - Hästar,

Idag var det dag 3 på ridkursen på Enskede. Vi red första passet ca kl 10 och jag red Indy.

Vi travade fram och då koncentrerade jag mig på att han skulle vara framme för skänkeln och samtidigt i en hyfsat rund och bra form. Efter ett tag trampade han faktiskt på riktigt bra. I galoppen så var han lite seg och försökte slå sig fri med huvudet. Men efter några tillsägelser och lite mer framåtbjudning så blev allting mycket bättre där också.

Efter skrittpausen så började vi jobba med att få hästarna mer lösgjorda och samlade, genom att ställa och forma i bågar runt ca fem koner en bit innanför spåret. Jätte bra övning, och det gav verkligen resultat på hästen, för han blev mycket mjukare och lättare i handen. 

I galoppen så övade vi på rakriktning och sådant, så vi skulle rida innanför konerna på en rak linje, eftersom att rida rakt är bland det svåraste. I början hängde jag lite för mycket i innertygeln, men när jag fick kläm om övningen och hur jag skulle göra så blev det mycket bättre.


Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela